Cologne Interactive, kein digitaler Frauentreff

Wenn Kreative der digitalen Branche zusammen kommen, wie vergangene Woche in Köln, dann brillieren in der Regel zahlreiche querdenkende Innovative über neue Trends in Cyberwelten. Unter den mehr als 50 Referenten der Cologne Interactive fand Senior Coach DBVC Birgitt Morrien zwar nur vier Referentinnen, die jedoch alle was zu sagen hatten.

Auch wenn die Kölner Kommunikationswissenschaftlerin, die seit 15 Jahren vor allem Medienschaffende berät, keine der vier Frauen gecoacht hat, möchte sie deren Profile dennoch im Coaching-Blogger als mögliche Rolemodels vorstellen. 


Julia Kloiber

Project Lead, Open Knowledge Foundation Deutschland. Since February 2011, Julia is working as a project lead for the Open Knowledge Foundation Germany, covering civic apps and open data. During the last year, she successfully organised and implemented the civic incubator Stadt Land <Code> as well as the Apps and the City hackday in Berlin. In addition to her profession, Julia also works voluntarily for the Digitale Gesellschaft e.V.  

Eva Mohr
Co-Founder Allthatiwant, an online platform for street style, fashion and urban cycling culture. I wrote a book and moved to NYC to eventually start a company with my best friend and to create the lifestyle we always dreamed of having: a headquarter in Honolulu and an office in our hometown cologne. And what exactly do we do? We started a company around the two things we're most passionate about: bicycles and fashion. You think we're crazy? Then you're a guy and haven't cycled in a dress

Wencke Schwarz
Wencke "Wes" Schwarz >>>Menschen im Fokus<<< is an expert for human factors, customer orientation and Design Thinking. As a passionate psychologist, coach and consultant, she supports people by developing their talents, communicate better and work effectively in collaborative teams. Wencke loves to help people to get to know themselves better, think out of the box and develop creative and customer orientated ideas and solutions. Due to her heart for founders and start-ups, she work as a speaker at deGUT and the BPW Berlin and coaches new entrepreneurs in NRW and Berlin. In her freetime Wencke likes having good conversations, travelling, good food, beachvolleyball and Borussia Dortmund.

Nadia Zaboura
Nadia Zaboura is communication scientist, author ("The Empathic Brain") and moderator. She advises business and politics on the topics of digital strategy, innovation and regional development at the intersection of media, creativity and technology. Since July 2012, she works as "Consultant for digital innovation, internationalization & entrepreneurship" for cluster management CREATIVE.NRW, a project of BOROS GmbH. In this role, she facilitates and fosters the creative industries in Germany´s largest state. Previously, Nadia Zaboura consulted the media industry, politics and public administration at MEDIEN.NRW, newly established development agency. Selection of projects: "ADVANCE – International Web & Startup Conference" and study "Future of Advertising". Prior to that, she worked as project manager at innovation agency, MFG, for three years, spearheading an award-winning podcast on future ICT and networking Europe´s most innovative regions as manager of EU project, "CReATE". Apart from her business activities, Nadia Zaboura is deeply embedded within the digital avant-garde, e.g. as chairwoman of the jury at Germany´s "Grimme Online Award 2013", as founder of performance art project ZEE, (Zaboura Eichstaedt Experience), photography project "enscape" and presenter of TV format "Hyperland".

Quelle: http://interactive-cologne.com/speakers.html

 

Anmerkung: Dass Frauen die digitale Welt kaum mitprägen hat Gründe und Folgen. Dieses Thema bietet sich als Diskussionsthema für Foren wie die Cologne Interactive geradezu an. Auch die Forschung ist hier gefragt: Studierende könnten zum Thema wissenschaftlich arbeiten. Schließlich wollen wir alle doch die (digitale) Welt verstehen, in der wir leben.

Die geringe Präsenz von Frauen in diesem digitalen Bereich ist ein Fakt. Verwunderlich umso mehr, dass die wenigen Frauen, die sich hier in besonderer Weise verdient germacht haben, in der Öffentlichkeit kaum bekannt sind. Offenbar greifen die üblichen Strukturen, die das Wirken von Frauen im Unsichtbaren belassen, auch in einer digitalen Kultur, auch wenn diese für sich reklamiert, zutiefst demokratisch ausgerichtet zu sein.

Wer hat schon mal die Namen dieser zwei digitalen Avantgardistinnen der ersten Stunde gehört?

Meg Hourihan, die blogger.com erfunden hat und damit eine Lawine von Volksmedien lostrat. Mit den einfachen Online-Journalen, den Weblogs, erhalten Leser/innen, Zuschauer/innen und Zuhörer/innen, aber auch Journalisten, eine erfrischend menschliche Stimme.
 
Catarina Fake
entwickelte den Dienst namens flickr.com und stellt damit nicht nur ein mächtiges Online-Album bereit: Vielmehr zeigt die Gemeinschaft rund um die Bilder, wie selbst organisierende Massenmedien entstehen können. Hevorragende Fotos von professioneller Qualität spült Flickr aus einem Meer des Belanglosen ganz ohne Redaktion nach oben. Seit Jahren greifen auch Tageszeitungen auf das Material zurück, das vielfach schneller greifbar ist als das Material klassischer Redaktionen.

  

 

Medienkarrieren. Coaching im Spiegel der Presse

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